Nasze przedszkole znajduje się w atrakcyjnie położonych, spełniających standardy budynkach, z przestronnymi salami, wyposażonymi w zabawki, ciekawe pomoce dydaktyczne oraz kąciki zainteresowań. Dysponujemy pięknymi, pełnym zieleni placami zabaw.
Działania przedszkola ukierunkowane są na dziecko, jego potrzeby, umożliwiają mu wszechstronny rozwój osobowości. Stwarzają możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych. Do każdego dziecka podchodzimy w sposób indywidualny, ściśle współpracujemy z rodzicami w jego wychowaniu i rozwoju oraz odkrywaniu talentów.
W codziennej pracy realizujemy własny Program wychowania przedszkolnego „U Jasia i Małgosi”. Program nawiązuje do wizji Przedszkola nr 2 „U Jasia i Małgosi” wyrażonej w Koncepcji funkcjonowania i rozwoju – „Dziecko jest samodzielnym podmiotem wymagającym poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności. Ma prawo do radosnego dzieciństwa i warunków do twórczego rozwoju.” Tytuł programu nawiązuje do nazwy i tradycji oraz specyfiki przedszkola, dla którego jest przeznaczony.
Szerzymy wśród dzieci postawy proekologiczne, poprzez realizację we wszystkich grupach wiekowych własnego Projektu edukacyjnego „Jaka piękna jest przyroda – wędrówki przez cztery pory roku” oraz włączanie się w takie akcje jak: "Sprzątanie Świata", "Dzień bez samochodu", "Święto drzewa", "Dni Ziemi" oraz różne projekty ogólnopolskie.
Jesteśmy jedynym przedszkolem w Inowrocławiu, które posiada własną, bogato wyposażoną bibliotekę dla dzieci w obydwu przedszkolnych budynkach. Dzieci systematycznie korzystają z jej zasobów rozwijając swoje zainteresowania czytelnicze. Biblioteka jest również salą multimedialną wyposażoną w nowoczesne pomoce dydaktyczne, z których chętnie korzystają nauczyciele organizując ciekawe zabawy i zajęcia.
Organizujemy zajęcia specjalistyczne: terapię logopedyczną, zajęcia z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, terapeutą pedagogicznym i psychologiem. Specjaliści prowadzą także zajęcia z dziećmi w ramach kształcenia specjalnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Naszą tradycją są coroczne obchody Dni Piernika, w ramach których odbywają się warsztaty piernikarskie, „spotkania z piernikowymi legendami”, konkurs dla dzieci i rodziców na „Najpiękniejszy piernik” i wystawa wykonanych prac, a także piernikowy quiz.
Organizujemy wiele imprez, uroczystości, konkursów oraz spotkań z ciekawymi ludźmi (np. Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Ratownicy Medyczni). Współpracujemy z III LO (Orszak Królowej Jadwigi), SP 6, SP 14 oraz z Biblioteką Miejską. Uczestniczymy również w cyklicznych spotkaniach z teatrem, audycjach i warsztatach muzycznych, wycieczkach krajoznawczych, wyjściach do kina, muzeum oraz na salę gimnastyczną. Ciekawą formą rozwijania dziecięcych zainteresowań chemią i fizyką są, organizowane wspólnie z Radą Rodziców, zajęcia warsztatowe.
Zapewniamy profesjonalną i troskliwą opiekę. Kadra naszego przedszkola to osoby z wieloletnim doświadczeniem, podnoszące swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Nasi nauczyciele uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach i szkoleniach.
Pamiętając, że dziecko uczy się przez zabawę, doświadczając i przeżywając, w codziennej pracy pamiętamy o słowach Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Stosujemy takie metody pracy wychowawczej i dydaktycznej, które na to pozwalają. Należą do nich m.in.:
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne - opiera się ona na systemie ćwiczeń dających możliwość dziecku poznawania własnego ciała, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w grupie oraz pewności siebie.
- Improwizacja ruchowa R. Labana - głównym celem tej metody jest rozwijanie zdolności twórczych u dzieci, w oparciu o taniec, ćwiczenia ruchowe, opowieści ruchowe i pantomimę. Zabawy muzyczne C. Orffa - metoda ta opiera się na nauce przez zabawę, poprzez łączenie mowy, muzyki i tańca.
- Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kinessów - jest to metoda wychowania ruchowego przez rytm, polega na współdziałaniu trzech elementów: muzyki, rytmu, ruchu.
- Metoda Dobrego Startu Z. Bogdanowicz - polega ona na rozwijaniu funkcji językowych, spostrzeżeniowych i motorycznych. Podstawowe rodzaje ćwiczeń to: ćw. ruchowe, ćw. ruchowo - słuchowe, ćw. ruchowo - słuchowo - wzrokowe.
- Odimienna nauka czytania I. Majchrzak - należy ona do innowacyjnych projektów edukacyjnych nauki czytania, polegających na wprowadzaniu w świat pisma dzieci już od 3 roku życia.
- Elementy kinezjologii P. Dennisona - jest to nauka o ruchu i możliwości stymulacji różnych funkcji psychicznych, przy wykorzystaniu naturalnych ruchów całego ciała. Jest ona swoista gimnastyką mózgu.
- Edukacja przez ruch D. Dziamskiej - metoda ta polega na wykorzystaniu spontanicznej aktywności i radości dzieci na zajęciach. Jest to integracja ciała ze zmysłami, w rytm dobranej muzyki.
- "Dziecięca Matematyka" wg. E. Gruszczyk Kolczyńskiej - metoda ta polega na działaniach zmierzających do rozwoju umysłowego dzieci i sukcesów w uczeniu się matematyki poprzez klasyfikowanie przedmiotów, układanie rytmów, przewidywania skutków działań na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawne liczenie itd.
- Gimnastyka paluszkowa G. Dolya - metoda ta polega na stosowaniu gier, zabaw, historyjek, rymowanek i ćwiczeń służących poprawie zdolności motorycznych i nauki pisania.
- Elementy bajkoterapii - metoda ta polega na czytaniu dzieciom bajek terapeutycznych i relaksacyjnych, w celu wprowadzenia ich w świat wartości, rozwijania pozytywnych emocji, wyciszenia oraz rozwiązywania problemów i trudności.
- Elementy „ShowPedagogiki czyli dyscypliny bez nakazów”.
Dzięki pracy innowacyjnymi metodami i dużemu zaangażowaniu kadry pedagogicznej nasi wychowankowie są bardzo dobrze przygotowani do podjęcia nauki w szkole.
W przedszkolu pracuje wiele osób:
- Dyrektor
- Nauczyciele wychowania przedszkolnego,
- Nauczyciel j. angielskiego, prowadzący zajęcia języka obcego we wszystkich grupach wiekowych,
- Katechetka, która prowadzi zajęcia z religii z grupami dzieci sześcioletnich,
- Nauczyciele specjaliści: logopeda, pedagog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, psycholog,
- na każdej grupie są panie woźne-oddziałowe, które dwoją się i troją, żeby było czysto i schludnie, pomagając jednocześnie wychowawczyniom,
- dodatkowo, oprócz nauczycielki i woźnej - oddziałowej w grupach "maluszków" jest pomoc nauczyciela,
- panie kucharki przygotowują nam smaczne posiłki,
- o sprawy administracyjno – biurowe dba specjalista ds. kadr oraz starszy intendent,
- porządek wokół przedszkola oraz niezbędne naprawy to praca konserwatora i dozorcy.
Pamiętając, że najważniejsza dla wszechstronnego rozwoju dziecka jest ścisła współpraca z rodzicami oraz ujednolicenie oddziaływań wychowawczych organizujemy różnorodne formy tej współpracy: zebrania, zajęcia i warsztaty oraz cotygodniowe dyżury nauczycielskie mające na celu indywidualny kontakt z rodzicem.